נורות אזהרה בלוח שעונים שלכם - הנורות החשובות ביותר
ברכבים חדשים חדישים ומשוכללים ישנם מספר רב של נורות אזהרה, חלקן חשובות יותר וחלקן חשובות פחות. אנו נעסוק בנורות החשובות ביותר בלוח שעונים של הרכב שלכם. ואלו הנורות החשובות ביותר שחלילה יופיעו לנו בזמן נסיעה.
נורות התאורה בלוח השעונים
נורות המספרות לנו שאורות הרכב דולקים, ואיזה סוג של אור דולק ברכב, האם אורות חניה, אורות דרך, או אולי אורות גבוהים, חשוב שנדע על מנת שלא ניסע בלי אורות, ושלא ניסע עם אורות גבוהיים ונסנוור את שאר משתמשי הדרך ונוכל להגיע ליעד שלנו מהצפון ועד הדרום.
נורת כמות הדלק
ברכבים חדישים כבר יש מחשב שיודע לספר לנו לכמה קילומטרים נשאר לנו מספיק דלק. ועדיין ישנה נורה כמו פעם שמתריעה על כמות הדלק שנשאר לנו במיכל. חשוב מאד.
נורת מצבר
נורת המצבר תדלק באור באדום. בכלל, הצבע האדום משמש כאזהרה רצינית ועליכם לעצור בצד במהירות האפשרית ובזהירות מירבית, ולהגיע למוסך. צורת הנורה היא כמו המצבר באוטו, מלבן שבצד אחד יש בו סימן + ובצד השני סימן -. במקרה של המצבר, האוטו כנראה לא יתניע מראש ואם הוא כבר מונע, הוא עלול להיתקע באמצע הדרך. כבו את המזגן וכל צרכן אפשרי אחר, ואם אתם יכולים גם את האורות וסעו למוסך. יתכן שתצטרכו להחליף את המצבר אך יתכן גם שהנורה התריעה על בעיה בטעינה של האלטרנטור אבל בכל מקרה עדיף לכם להיות במוסך ולא בצידי הכביש.
נורת מנוע
נורת המנוע תדלק לרוב בצבע צהוב/כתום נורת המנוע (צ'ק אנג'ינן) נראית, ובכן, בצורת המנוע. נורת המנוע מתריעה על בעיה כללית באחד מחלקי המנוע, גם אם המנוע עובד תקין ומרגיש תקין, אתם נדרשים להגיע למוסך במהירות האפשרית עם הופעתה של הנורה, אם כי לא חייבים מיד.
אפשר להשאר רגועים, כשנורת המנוע נדלקת בצהוב/כתום, קבעו לכם מתי נוח להגיע למוסך אבל עשו זאת בהקדם. הנורה הזאת מתריעה על מגוון רחב של מערכות ברכב ולכן אם היא מהבהבת, רק מכונאי שיחבר מחשב למחשב הרכב ידע למה נדלקה נורת הצ'ק אנג'ין. תבינו את המסר ולכו לבדוק איפה הבעיה בדיוק. עדיף לבדוק את הרכב או להיעזר באנשי מקצוע ותיקים המכירים את התחום ואת התקלות.
נורת בלמים
כאשר בלם היד, ההאנדברקס מורם נדלקת נורת הבלמים. קל ופשוט. וברוב הרכבים היא תופיע בצורת סימן קריאה בתוך עיגול אדום. גם כאשר ישנה בעיה עם הבלמים או נוזל הבלמים או כל רכיב אחר הקשור לבלמים תדלק נורת הבלמים. במידה ונדלקה נורת הבלמים, ישנה סכנה וכדאי לא להמשיך בנסיעה, כדאי מאוד להגיע למוסך בהקדם, לכן צבעה האדום של נורת הבלמים שמתריעה על סכנה מידית. אם היא נדלקת לכם במהלך נסיעה, ודאו שבלם היד לא מורם, בדקו שהתקלה לא בנורה אל באמת בבלמים ובמידה והתקלה בבלמים והזדרזו והגיעו למוסך. אסור בתכלית האיסור לנהוג ברכב שהבלמים בו לא תקינים. כאשר אתם נוסעים למוסך, עשו זאת במהירות נמוכה ושמרו מרחק מהרכב לפניכם כדי שבמידה ותצטרכו לבלום במפתיע, יהיה לכם זמן תגובה ומרחק תגובה ארוכים יותר.
נורת הטמפרטורה במנוע
נורה זו נראית כמו מדחום שנראה כאילו צף על גלים. נורת אזהרה זו דולקת בצבע אדום והיא מתריעה לנו על חום המנוע או ברוב המקרים בבעיה בנוגע לנוזל הקירור במנוע או בבקרת הטמפרטורה בו. במידה והיא נדלקה לכם שימו לב לא לפתוח את מכסה המנוע ישר כשאתם עוצרים בצד. הנורה מעידה על חום במנוע ופתיחת מכסה רדיאטור במצב הזה יכולה לגרום לכם לכוויות. כאשר נורה זו נדלקת עם הפעלת הרכב המצב תקין, ונועד לעדכן לגבי מצב הנורה, הנורה אמורה להכבות מספר שניות לאחר הדלקת הרכב ולכן שימו לב לגבי הישארותה של הנורה אחרי כמה דקות של נסיעה כאשר המנוע כבר אמור לאזן את הטמפרטורה שבו.
נורת שמן
אחת מנורות ההתראה החשובות ברכב, מנוע שמערכת השימון בו לא עובדת יהרס תוך מספר שניות. כן. באמת. הנורה נראית כמו כלי שמן עם טיפות שיוצאת ממנו. הנורה תופיע באדום והיא מעידה על כך שצריך למלא שמן במנוע במהירות האפשרית. אל תמשיכו בנסיעה כאשר נורת השמן דולקת. השמן דואג לכל חלקי המנוע לפעול כשורה ובלעדיו, הרכב יתקע ויגרמו נזקים פנימיים במנוע. אם מילאתם שמן והנורה ממשיכה לדלוק, גשו למוסך ובדקו מה הבעיה.
נורת מערכת בקרת יציבות
הנורה הזו תופיע לרוב בצהוב/כתום ותיראה כמו רכב שמאחוריו שובל מסתלסל. המערכת אחראית על בקרת היציבות ברכב ושומרת שלא נאבד שליטה כיוון הנסיעה ועל אחיזת הכביש של הגלגלים. למשל בפניות חדות או בעת עצירה פתאומית, הגלגלים עלולים להחליק וצאת משליטה ובקרה. המערכת הזו שומרת על כך שזה פשוט לא יקרה ושהשליטה, גם במצבים האלו של החלקה, תחזור לידי מחשב הבקרה והנהג ביעילות ובמהירות. משנת 2010 על פי חוק כל רכב שמיובא לארץ חייב להכיל את המערכת הזו ואם הנורה דולקת גם בנסיעה רגילה בכביש ישר מבלי שאחד הגלגלים מחליק, כדאי להגיע למוסך ולוודא שהכל כשורה עם המערכת.
נורת לחץ אוויר בצמיגים
נורה זו נדלקת בצהוב/כתום ונראית כמו צמיג של רכב ריק מאוויר עם סימן קריאה בתוכו. המערכת מתריעה לנו על לחץ אוויר נמוך בצמיגים וכדאי לנו לעצור למלא אותם. נסיעה ללא אוויר בצמיגים מסוכנת, ההגיוי ואחיזת הכביש נפגמים. נסו לעצור בהקדם האפשרי על מנת לא להסתכן וכדי לא לגרום לנזק בצמיגי הרכב. לחץ אוויר נמוך בצמיגים משפיע על יציבות הרכב ועל אחיזתו בכביש מעבר לכך שלחץ נמוך יחד עם צמיג שחוק, יכולים להוביל להתפוצצות הצמיג תוך כדי נסיעה תופעה מסוכנת מאד שאמנם נדירה, אך עדיין קורת מידי פעם.
לסיכום
כאשר אתם נוסעים ברכב בין אם מדובר על נסיעה רגועה בפריפריה או נסיעה בשטח כורכר חשוב תמיד לשים לב למצבו של הרכב וללוח השעונים.
לא פעם נסיעות בכביש גורמות לעייפות או תחושת נמנום קלה, במקרה כזה חשוב לעצור בצד בעיר מרכזית כזו או אחרת, לעשות הפסקה לריענון ורק לאחר מכן להמשיך.
אנו באתר ערים בישראל נשמח לתת לכם טיפים על נהיגה נכונה ותחזוק נכון של הרכב.